CENOTVORBA v tvůrčím světě

cenotvorba

Cena produktu je důležitý, ale často také problematický prvek celého podnikání. Stanovit si správnou a férovou cenu je pro mnohé tvůrce oříšek. Hobby tvůrci na platformách typu Fler to neusnadňují. Ale i tam se daří prodávat produkty za férové ceny. A co, že je ta FÉROVÁ CENA?

Cena, ve které je zahrnut nejen:

  • materiál na výrobu, ale i
  • váš čas (v adekvátní hodinové sazbě),
  • daňové složky,
  • náklady na e-shop, ale i
  • opotřebení strojů,
  • nájem dílny/ateliéru,
  • energie,
  • telefon,
  • cestovné,
  • marketing,
  • samovzdělávání a další nutné náklady (jako třeba hlídání dětí či paní na úklid), které má každý tvůrce trochu jiné.

 

Nezapomínejte také, že pokud chcete svoje výrobky nabídnout dál, tedy většímu e-shopu nebo kamenné prodejně a navýšit tak svoje prodeje, prodejci si berou 30-50 % z ceny produktu (jako plátce DPH totiž musí z ceny odečíst ještě 21% daň).

Máte i tato procenta zahrnuta v ceně vašeho produktu?

S cenou vašich produktů musíte být každopádně v souladu. Musíte si umět ji odůvodnit a vyargumentovat. Zkrátka si stát za cenou svého času a vašich výstupů vůbec. (Materiál, tedy čas někoho jiného totiž problém naúčtovat nemáme, což je zajímavé…).

 

ZÁKLADNÍ VÝPOČET MNOŽSTVÍ PRODUKTŮ ZA MĚSÍC

Při výpočtu ceny produktu můžeme začít jednoduchou matematikou. Začněte třeba tím, kolik hodin měsíčně jste schopní nebo ochotní práci věnovat.

Tento počet potom vydělte časem stráveným při tvorbě jednoho vašeho výrobku a výsledná hodnota je počet výrobků, který musíte měsíčně vyrobit.

Když si tuto hodnotu vynásobíte cenou vašeho produktu, zjistíte, zda-li vám výsledná hodnota předpokládaného výdělku stačí na pokrytí vašich životních nákladů (a také na rezervu, kterou by si měl každý podnikatel tvořit). 

Co vám vyšlo?

Nestačí vám výsledná částka, tedy vaše měsíční mzda k pokrytí všech nákladů? Tak vězte, že je potřeba zdražit. Ale pozor. Je nutné si také uvědomit, zda jste schopné tolik výrobků (kolik vám při výpočtu vyšlo) měsíčně také prodat!? Zde také funguje zdražení, díky kterému pak nemusíte prodat tolik ks.

 

Nevíte, jak si správně spočítat cenu vašeho výrobku nebo služby nebo máte nějakou jinou otázku ohledně cenotvorby?  Napište mi, přihlaste se do bezplatné vzdělávací skupiny nebo se rovnou zarezervujte vaši konzultaci.

 

***www.petrauharcek.cz***

Marketing a procesy v tvůrčím podnikání

Zpět do obchodu